Ақ жолдағы Айталы

… Қазір саяси құрылымы мен мазмұны, алдына қойған мақсат-мүддесі тұрғысынан бұрын-соңды қазақ тарихында болмаған тәуелсіз Қазақстанның саяси-әлеуметтік сипаты сарапшы саясаткердің тұрақты назарында. Бірақ ол әсте саясатшыл емес. Оны өтпелі кезеңнің қиыншылығынан, жаңалық іздеушілер қатарынан да таба алмайсыз. Ол – барды бардай айта алатын, қоғамның демократия теңізінде еркін жүзгенін, елінің байқаусыз қате жібермегенін қалайтын, қиындықтан шығар жолды мегзей білетін парасатты ойдың, терең білімнің иесі.
Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың демократия мәселелері жөніндегі халықпен, саяси партиялармен, діни бірлестіктермен, ұлттық-мәдени орталықтармен үнқатысуға барып, көптеген көкейкесті мәселелерді тұрақты ортаға салып отыруы халықтың қоғамымызда жүріп жатқан демократиялық үдерістерге деген сенімін ұялатып отырғаны сөзсіз.
Бірақ 70 жылдан астам уақыт бойы тоталитарлық жүйеде өмір сүрген Қазақстанда демократиялық қайта құрулардың өзіне тән ерекшеліктері, қиындықтарының болатындығы түсінікті. Батыстық демократия қоғамымызда жерсінбей, ұлттық идеямен астаса алмай отырғаны жасырын емес. Сондықтан Айталының Қазақстан демократиясы ұлтсыздық дертпен ауырады деуінің реті бар. Сол себепті ол жалпы демократияның бастауы саналатын әлеуметтік әділеттілікті еліміздегі этнос өкілдерінің бірлігі мен ынтымағына игі әсер ететін, қоғамдағы орнықтылықтың маңызды факторы ретінде алға тартады. Осы бағытта Елбасымыз Нұрсұлтан Назарбаевтың «Бізде демократиялық мәдениеттің терең дәстүрлерінің жоқтығы, еркіндікті ойыңа келгенді істеуге болады деп түсіну елді тұрақсыздыққа ұрындыруы, біздің болашаққа арналған барлық жоспарларымызды белінен басып, өзімізді алысқа кері серпіп тастауы әбден мүмкін екенін мойындауымыз керек» деген сөзіне жүгінеді.
Амангелді Айталы қоғамымыздың демократиялық бағытпен баянды алға жылжуын мемлекеттік билік тармақтарының ішінде халықтық сипаты басымырақ Парламенттің шынайы қалыптасуымен, оның әлемдік парламентаризмнің қағидаттарына сәйкес қызмет етуімен байланыста қарастырады. «Қазақстан парламентаризмінің дамуы тың және тыңайған жерлерді игеру емес, бұл — коммунистік диктатураның бульдозерімен қалың асфальт құйып, ауыр катокпен тегістеп тастаған топырағынан пайда болып келе жатқан парламентаризм» деген пікірмен келіспеу қиын. Саясаткердің ойынша, Парламент бақылау функциясына ие болуға тиісті, онсыз парламентаризм қалыптаса алмайды. Халық өзінің бірден-бір өкілді органы арқылы атқарушы билікті бақылауға алғаны жөн. Айталы биліктің жоғары эшелонындағы лауазым иелерінің заңсыз әрекеттеріне қоғамдық және мемлекеттік мүддені көздейтін парламенттік тексеріс ұйымдастыруды қажет деп есептейді. Сонда ғана заң шығарушы органның қызметі күшті әрі тиімді болады. Сонда ғана Парламент ел Президенті артып отырған сенім биігінен көріне алар еді.
Елімізде жүзеге асып жатқан демократиялық үдерістердің маңызды бір қыры — сайлау жүйесі. Өйткені сайлау демократиясы, біріншіден, өктемдік пен бағыныштылыққа негізделмеген, әріптестік пен келісімге құрылған, саяси және заңдық шешімдерді жасап, оның қабылдануына қатысқан барлық субъектілердің бәсекелестігі мен өзара бағыныштылығына конституциялық кепілдік берген еркіндік. Осы мағынада электораттық демократия қоғамның ішкі мазмұнын құрайды және сайлау үдерісі арқылы азамат өзінің құқықтық мәдениетін жүзеге асырады. Сонымен қатар, мұндай демократия — билік жүйесінің барлық субъектілерінің, ең бірінші, заң шығарушы органдар арқылы мемлекеттің іс-әрекетіне саяси-құқықтық баға беру мен тексеріс жүргізудің тұрақты амалы.
Қоғамның демократиялық сипатын танытатын елеулі факторлардың бірі — көппартиялық жүйе. Еліміздегі саяси партия туралы заңның партиялардың сан жағынан өсуіне қолайлы жағдай туғызғаны анық. Сайлау науқандарында олардың бәсекеге түсуі дәстүрге айналды. Соңғы Парламент додасына 6 партияның қатысуы тілге тиек бола алады. Бірақ партиялардың сапа, мазмұн жағынан жетілуі, ұстанған жолдарының тиянақтылығы бедерлі болмай отыр. Олардың идеологиясы бұлдыр, саяси ұстанымдары айқын емес. Сол себепті шынайы көппартиялық жүйе қалыптасты деп айтуға әлі ерте. Әділ, ашық сайлаулар негізінде құрылған Парламенттегі партиялық фракциялар саяси плюрализмнің бірден-бір көзі болғанда ғана көппартиялық жүйе толыққанды қалыптасты деуге болады. Біздегі партияларды бірер лидерлері арқылы танымаса, олардың бағдарламалары мен саяси іс-әрекеттерін сайлау науқанынан тыс кезде ешкім біле бермейді. Партиялар қатарында шынайы пікірталас жоқ. Ондай саяси бәсекелестікке дайын болмаған партиялар алға жылжи алмайды және өспейді, олардың келешегі күмәнді. Халықтың оған сенімі де бола бермейді. Айталының бейнелеп айтқанындай, қазақстандық саяси партиялардың көбісі қыстай ұйықтап, жазда тіршілік ететін аюдай.
Қазіргі қоғамтану саласында қалам тартып жүрген белсенді ғалым қайраткерлерден Амангелді Айталыны ерекше бедерлейтін ерекшелік —оның ұлт мұратын айрықша биік ұстайтындығы. Ол — ғалымдық жолдың алғашқы қадамынан бергі 40 жылдан астам уақыт ұлт мәселесін тұрақты зерттеп, оны философиялық, саясаттанулық, әлеуметтанулық ғылымдар тұрғысынан зерделеп келе жатқан ғалым. Мейлі ол демократияны сөз етсін, не Парламентті айтсын, болмаса кез келген басқа қандай мәселе туралы ой қозғаса да алдыңғы ұстанымда Темірқазықтай болып ұлт мүддесі тұрады, елімізді мекен еткен бүкіл этностардың талап-тілектері ескеріледі. Оның «Ұлттану», «Ұлт мұраты: депутат көзқарасы» т.б. еңбектері, ондаған ғылыми-публицистикалық мақала-сұхбаттары сөзімізге дәлел. Айталы қазақ мемлекет құраушы ұлт ретінде елдегі тұрақтылыққа, татулыққа тарих пен ел алдында жауапты деп санайды. Сол сияқты ол мемлекет құраушы қазақ ұлтының өсіп жетілуі еліміздегі диаспоралардың өзара үйлесім табуымен, олардың көңіл күйімен тығыз байланысты деген қағиданы саралап, қоғамдағы ұлтаралық келісімді әлеуметтік философия мәселесі ретінде қарастырып, оның деңгейлері, экономикалық, әлеуметтік және психологиялық аспектілерін ашып келеді. Бұл жай мақсат емес. Ол — қоғамдық қажеттілік. Еліміздегі топтастырушы, ұйытқы ұлт — қазақ халқының ұйымшылдығы күшті болмайынша, ол қалған этнос мүшелерін топтастыра алмайды, оған көшбасшы болмайды. Бұл бағытта Айталы еліміздегі ұлттық саясаттың көбіне «дос болайық, бір болайық, ешқандай кикілжің болмасын» дегенге негізделуін жетімсіз деп есептейді. Бұл саясаттың нақты істерді талап ететінін атап көрсетеді. Сондай-ақ, Қазақстанды отаным деп түсінетін әрбір этнос өкілі де рухани ынтымақтастық пен келелі келісім арқылы ортақ мемлекеттің тағдырына жауапты екенін ұғыну қажеттігі де маңызды мәселе.
Қазір қазақ сан жағынан да, сапа жағынан да оң өзгерістерді бастан кешуде. Сонымен бірге, қазақ қоғамы үшін жаһанданудың, орыстанудың, батыстанудың, америкаланудың қаупі күшті. Жаһанданудан туындаған қазақ болмысындағы біреулердің байлығын, енді біреулердің шайлығын ойлап, ұлттық құндылықтарға салқындықпен қарауын Амангелді Айталы қазақ халқының ұлтішілік тұтастығына ең алдымен кері әсер етеді деп есептейді. Оның пікірінше, тіл, діл, мәдениет, дәстүр жағынан өз болмысымен дараланып тұрған ұлт ерекшеліктерін ескермей жасалған заңдар ұлтішілік және ұлтаралық қатынастарды реттей алмайды. Сондықтан ол білім, мәдениет, бұқаралық ақпарат құралдары, көші-қон, отбасы және неке, сайлау, жер, сот жүйесі, мемлекеттік қызмет және басқа да қазақтың тағдырына қатысты салаларды құқықтық жағынан реттеуде ұлттық дәстүрлер мен ұлттың тарихи даму ерекшеліктерін қатаң ескеруді ұсынады.
Көпұлтты мемлекеттерде этностардың өзара ынтымақтастығы және бірлесуімен қатар олардың бәсекелестігі, қайшылығы, дау-жанжалдар болып қалуы мүмкін. Өмірдің аты өмір. Әрине, олардың болмағаны жөн. Алайда, ондай оқиғалар болды ма, оның себеп-салдарларын байыптап, арнайы зерттеу ләзім, білген дұрыс. Мәселенің ақ-қарасын ажыратқан жөн. Қылмыскерлерді отырғыза салудан оңай жоқ, бірақ мұнымен мәселе шешілмейді. Мәселе қордалана береді. Оның бір күні үлкен шиеленістерге соқтыруы ғажап емес. Сондықтан А.Айталы Елбасымыздың ұлттардың қайшылықты мүдделерін үйлестіруге ерекше маңыз беріп, еліміздегі ұлтаралық мәселелерге аса ыждағаттық танытып отырғанын бүкіл ел болып қолдаудың қажеттігін айрықша атайды. Бұл алға қарқынды жылжуымыздың әлеуметтік кепілдіктерінің маңызды бағыты болып саналады.
Шынында да, ұлттық қатынастар — мейлінше нәзік, шетін сала. Бұл салада бір ғана шындық, бір ғана ақиқат бола бермейді. Сондай-ақ, іргеміз бір, ниеттес елдермен жарасымды, өркениетті экономикалық, саяси, мәдени, ғылыми қарым-қатынаста болуымыз — табиғи заңдылық та өмірлік қажеттілік. А.Айталы көрші орыстың мәдени, ғылыми дүниесінен аулақ болу біздің өз мәдениетімізді кедейлетеді деп санайды. Ресей біздің мәңгілік сыйластықта болатын көршіміз. Сондықтан Қазақстанның тәуелсіз ел болуы орыс-қазақ қатынастарына жаңа мазмұн беретінін біздер терең түсінуіміз керек.
Ұлттық мүдденің қайнарында жатқан құндылықтар туралы сөз қозғағанда А.Айталыны ерекше толғандыратын мәселе — ана тіліміздің бүгінгі күйі. Рас, тәуелсіздік жылдары қазақ тілінің мемлекеттік мәртебеге ие болуы бағытында көп нәрсе жүзеге асты. Егемендіктің елең-алаңында мемлекеттік мәртебеге ие болған ана тіліміз 1995 жылы конституциялық шешімге ие болды. Ол «Қазақстан Республикасындағы тіл туралы» Заңда нақтылана түсті. Мұны жүзеге асыру бағытында Үкіметтің арнайы қаулы-қарарлары мен мемлекеттік бағдарламалар қабылданғаны белгілі. Сан жылдар теперіш көрген тіліміз кеңістігінде оң өзгерістер орын алып, жаңа бағыттар қалыптасты. Дегенмен, мемлекеттік мәртебеге ие болған қазақ тілін меңгеру қажеттілігі елде әлі басымдыққа ие болмай тұр. Мұны, әсіресе, билік басындағылар мен экономика, бизнес, банк саласындағылар толық мойындай қойған жоқ. Айталыша айтқанда, оларға қазақ тілінен орыс тілі жақын, теңгеден сом, доллар ыстық. Шынайы ұлтшыл азаматты, өз сөзімен айтқанда, «туған анасының омырауын тістейтін тағылар сияқты туған тіліне, мәдениетіне жат ұрпақтар тобы өмірге келгені» қинайды. Осыларды ойлай отырып, ұлт мәселесінің майталман тамыршысының қазақ Арал апаты сияқты мәдени апатқа ұшыраған ұлт дегенімен келіспеске амал жоқ. Оның «Дәрігердің ағзаның жансызданған жерін жандандыратыны сияқты, ұлтымыздың жансызданған бөлігін жандандыру (реанимация) шараларын қолға алу қажет» деуі жайдан-жай емес.
Ғалым тығырықтан шығар жолдарды ұсынады. Оның бірі — ұлттық намыс, тілге деген ұлттық қажеттілік. Бүгінгі күні ұлттық тілдің намысы қандастарымыздың өзінен саналы іс-әрекетті, табандылықты, рухани ізденістерді талап етіп отыр. Екіншісі — мемлекеттік тілді қызметке тұрудың қажетті шартына айналдыру. Бұл үшін мемлекеттік тіл туралы арнайы заң керек. Осындай себептермен автордың Қазақ гуманитарлық заң университетінің бір топ ғалымдары дайындап, «Ана тілі» газетінде жарияланған «Мемлекеттік тіл туралы» Заң жобасын жасауға белсене атсалысқанын түсінуге болады. Үшіншісі — әлемдік тәжірибеге сәйкес Қазақстанның азаматтығын аламын дегенге қазақ тілін білу талабын қою. Ал ресми лауазым иелерінің қазақ тілі десе сайрай кететін толып жатқан іс-шаралары, әртүрлі жарыстары және курстары есеп беруге қолайлы болғанымен, бізді діттеген нысанамызға жеткізе алмай отыр.
Ұлттық мәселені ешуақытта діннен бөле қарауға болмайды. Дін — ұлттық белгінің ерекше түрі ғана емес, оның рухани мазмұны. Елбасымыздың «Бүкіл дүниежүзінде миллиардтаған адамдардың технологиялық жаңалықтарға бейімделу қиындығы, жаһандық рыноктың қатал талаптары салдарынан адамзаттың діни ақиқатқа жаппай оралуы жүрді» деуі де, елордамыздың әлемдік діндердің тұрақты басқосуына мұрындық болып жүргені де жайдан-жай емес. Сол сияқты А.Айталының пікірінше, бүгін капиталды алға тартып, рухани құндылықтарға екінші кезекті ұсынып отырған батыстық капитализмнің, дінсіздікті, рухсыздықты насихаттаған социализмнің дәмін татып отырған адамзаттың дінге мойын бұруы тегіннен-тегін емес. Тілсіз адам қоғамы болмайтыны сияқты, дінсіз мемлекет болмайды. Тек ұлттың болмысымен, наным-сенімімен, мәдениетімен, дүниетанымымен берік, тығыз байланысқан дін ғана өміршең. Ұлт діннен қуат алып, дін ұлттан қолдау тапқанда ғана дін ізгілік дарытады. Дін ұлттық мәдениетке сүйенсе, ұлттық мәдениет діннен сусындайды.
Амангелді Айталының әлемдік діндерге, әсіресе, оның ішінде исламға қатысты ойлары өзінің парасатты пайымдылығымен, толымды толғаныстарымен қызғылықты. Мұсылман діні — ұлтық мәдениетіміздің, салт-дәстүріміздің әлеуетті тірегі. Егер соңғы үш жүз жылдай отарлықтың бар қасіретін, кеңестік қырғынның талай ойранын көріп, бірақ беріспей, бүгінгі күнге аман-есен жетсек, ол біздің діннің де арқасы екені айқын. Дін тек ұлтты рухани таным, мәдени дәстүрлер негізінде ғана біріктіріп қоймай, бұқара халықты әлеуметтік негізде де біріктіретінін айта отырып, автор ойын: «Біздің заманымыздың маңызды талабы өркениеттер арасындағы ынтымақтастық пен өзара байланыстарды қолдау, әсіресе, дінаралық қарым-қатынастарды ізгілік жолына, өзара сыйластыққа, толеранттылыққа тәрбиелеу, зорлық-зомбылық, күш қолданудан бас тартып, бейбіт, парасат арнасына бейімдеу болып отыр», — деп түйіндейді.
Қырық жылдан астам жоғары білім жүйесінде ғылыми және оқытушылық жұмысты оңтайлы ұштастырып келе жатқан ғалым-ұстазды бүгінгі білім саласы терең ойландырады. Соңғы кездері жүзеге асып жатқан оң өзгерістермен қатар бұл салада қордаланған күрделі қайшылықтар мен қиыншылықтар жеткілікті. Этностық тамырынан айрылған білімнің мазмұны ұлттың дамуына қайшы келетіні белгілі. Сондай-ақ, жоғары оқу орындарында жемқорлықтың етек алуы, пара беріп баға алуға дағдыланған студенттер мен пара алып дағдыланған оқытушылардың көбеюі де бүгінгі ащы да болса шындығымыз. Нарық пен білімді байланыстыруды бір жақты түсінудің салдарынан білімнің сапасына емес, білімді ұйымдастырғанымызға ақы алу кең етек алып отыр. Айталы білім саласынан қаржы үнемдеу — болашақты ұрлаумен тең дей отырып, жоғары оқу орындарын мүмкіндігінше мемлекет тарапынан қаржыландыратындай қайтадан реформа жасау қажет деп есептейді.
Қазіргі қоғамдық жүйемізге етене кіріп алған сыбайлас жемқорлық тақырыбына Амангелді Айталы бірнеше мақала жазды. Қазір рухани індетке айналған бұл қоғамдық құбылысты автор билік өкілдігін саудаға салу, жеке мүдде үшін қоғамдық парыздан бас тарту, дәлірек айтқанда, парасатты парызыңды жеке мүддеге құл ету деп санайды.
Әлі толыққанды тәуелсіз экономикамыз қалыптаса алмай отырғанда миллиардтаған ақшалардың сыбайлас жемқорлардың көмейіне құйылып жатқаны өкінішті-ақ. Қарапайым халықты қайсыбіреулердің баю үшін ешнәрседен тайынбайтыны мазасыздандырады, қапаландырады. Қоғамымыздың осындай әртүрлі әрекеттерге тиісті тосқауыл қоя алмай отырғаны кімді болса да қынжылтады.
Әбекеңше айтқанда, сыбайлас жемқорлықтың да өз пирамидасы бар. Сондықтан биліктің жоғары деңгейіндегі сыбайлас жемқорлықты ауыздықтайтын арнайы заң керек. Онда сыбайлас жемқорлыққа қарсы, жоғары лауазымды мемлекеттік шенеуніктерді сергек бақылай алатын тетік, олардың тарапынан жасалуы мүмкін қылмыстың алдын алатын, оны анықтаудың кешенді іс-әрекеттері қажет.
Осыдан бірнеше жыл бұрын Президентіміз Нұрсұлтан Назарбаевтың қоғам үшін, әсіресе, өндіруші саладағы ірі кәсіпорындар мен инвесторлардың жұмысында толық мөлдірліктің болуына қол жеткізу қажет дегені белгілі. Бұл мәселені одан әрі созуға жол беруге болмайды. Үкімет және бұл мәселеге жауапты министрлер мұнда мемлекеттік көзқарас үлгісін көрсетуі тиіс. Егер Қазақстандағы жұмыс істейтін әрбір компания өзінің барлық ақшаларын — қанша тапқанын, жұмсағанын, қайдан пайда алғанын адал көрсететін болса, онда Үкімет мүшелері біреулердің мүдделерін тоқайластырып отыр деген сөз де шықпайды деген сөзі бүгін де өзекті болып отыр.
Ылғи ізденіс үстіндегі ғалымның шетелдік тәжірибелер мен қазақстандық материалдарды ғылыми айналымға алған мақалалары мен сұхбаттары оқырман жүрегінен жол табуы жайдан-жай болмаса керек. Амангелді Әбдірахманұлы Айталының Отан алдындағы қажырлы еңбегі, ғылыми табыстары ескеріліп, бірнеше медальдармен, «Қазақстан Республикасының ғылымын дамытуға сіңірген еңбегі үшін» белгісімен марапатталды. Сегіз жылдық парламентарийлік белсенді қызметінде екі рет, 1998, 2001 жылдары «Құрмет», «Парасат» ордендерімен аталып өтуінің өзі де көп нәрсені аңғартса керек.
Азамат әруақытта отбасымен көрікті. Үш ұл-қыз өсіріп, немерелер сүйген Айталы — үлкен әулеттің отағасы. Айбары — ақпараттық технология, Жанары маркетинг саласында қызмет етеді, Айдары — әскери қызметте, полковник. Отбасының тынымсыз тірлігін тындырып отырған Гүлекең, Гүлжан замандасымыздың отағасының табысындағы үлесі айрықша.
Әбдіжәлел БӘКІР,
саяси ғылымдар докторы.
(Бұл мақала ықшамдалып беріліп отыр).
Амангелдi Айталы: Ұлтыңның ұлылығын ұлықтай бiл
Бал мен у
— Амангелдi Әбдiрахманұлы, қазiргi ұрпақ үшiн Алаш идеясының басты тағылымы неде деп ойлайсыз?
— Тарихи даулы кезеңдерде белгiлi бiр ұлттың мақсатын көздеп, арманын танытатын, жоғын жоқтап, мұңын мұңдайтын, болашағына жол сiлтейтiн адамдарға сұраныс болады. ХХ ғасырдың басында қазақтар үшiн бұл топ Алаш зиялылары, оның iшiнде Алаш партиясының төңiрегiне топтасқан интеллигенция өкiлдерi болды. Осы кезеңге дейiн қазақта дербес мемлекет құру, ұлттық үкiметтiң белгiлерiн айқындау, оның басшы, қосшы күштерiн көрсетiп, дiннiң орнын, отбасылық жағдайды анықтап, бағдарлама қабылдау болған емес.
Мiне, Алаш партиясы осы жолды халыққа көрсеттi. Мұның бәрi қазақтың ой-арманынан туған дүние ғой. Себебi, отарланған ұлт әр уақытта сол құлшылықтан құтылуды армандайды. Сол арманды қазақ зиялылары газет тарату, партия құру, елге шығу және басқа жолдармен насихаттап отырды. Сондықтан қазақтың ғасырлар бойы көксеген мұратын айқындаған кiм десек, Алаш партиясы мен Алаш зиялылары ойда тұрары анық.
— Сiз қазақ қоғамындағы ұлтшылдық пен ұлтсыздықтың қыр-сырын терең зерттеп жүрген жанның бiрiсiз. Бiздiң қоғамда осы екеуiнiң қайсысы басым?
— Ұлтшылдық деген ғылыми әдебиеттерде екi түрлi мағынада қолданылады. Бiрi жағымды, бiрi жағымсыз ұғым. Мәселен, сан жағынан басым Қытайдың ұлтшылдығы мен сол елдегi саны аз халықтардың ұлтшылдығын салыстыруға келе ме? Орыстың ұлтшылдығы мен пәлен ғасыр бойы отарлауды бастан кешкен қазақтың ұлтшылдығы да екi басқа дүние. Сондықтан ұлтшылдық ұғымына белгiлi бiр контексте, белгiлi бiр жағдайға сәйкес қарап, баға беру керек. Ал қазақ ұлтшылдығы дегенге келсек, бұл негiзiнен патриоттық сезiмнен, отаншылдықтан, ұлтжандылықтан, оның ертеңiне алаңдаушылықтан туындап отыр.
Алаш зиялыларын кезiнде кеңес өкiметi «ұлтшыл» деп кiнәлаған ғой. Сонда осы оқығандар өздерiн «ұлтшыл» деп атағандарына келiсе отырып, оларға қарсы мынадай уәж айтады: «Казахский национализм — это нищенствующий национализм. Это национализм, который хочет выживать, это национализм, который хочет себя защишать, сохранить. Это не наступательный национализм, это оборонительный национализм» дейдi. Мiне, сондықтан да ұлтшылдықтың қыр-сыры өте көп. Мына батыс зерттеушiлерiнiң: «Ұлтшылдық дегенiң ыдыс сияқты. Оған бал құюға да, у құюға да болады», — деуi тегiн емес. Мысалы, қазiргi Ресейдегi бас көтерiп жатқан орыс фашизмi — бұл нағыз у. Ал көптеген елдерде олай емес. Грузин ұлтшылдығы — бұл Ресейдiң өктемдiгiне деген грузин халқының қарсылығынан туып отыр. Қазақ азаматтарының бойындағы ұлтшылдықты да отаршылдықтан әбден жапа шеккен халықтың өзiн-өзi қорғауға ұмтылуы деп түсiну керек. Кешегi желтоқсанның 29-ы күнi КСРО-ның құрылғанына 90 жыл толды. Соған байланысты Ресейде көптеген ғылыми мақалалар жарық көрдi. Бұл мақалалар «Неге Кеңестер Одағы құлады?» деген сұраққа жауап iздейдi. Сонда орыс ұлтшылдарының айтатыны — «Құлаған себебi, ең алдымен, Кеңестiк Социалистiк Республикалар Одағы деп атау үлкен қателiк болды, сол ұлттардың бәрi Ресей Федерациясының автономиясы болып қалуы керек едi. Екiншi үлкен қателiгi, коммунистiк партияның сол кездерi ұлттық мектептердi ашқаны», — дегенге саяды. Ұлттық мектептер арқылы ұлт өкiлдерi өздерiнiң санасын көтердi, ұлт тiлiнде бiлiм алды, сауатын ашты. Айналып келгенде сол кадрлар бiздi менсiнбей одақтан шығып кеттi», — деп өкiнiш бiлдiре жазуда.
Сондықтан бiз тәуелсiздiктi қазақ ұлтына тағдырдың берген сыйы деп қабылдауымыз қажет. Бүгiнде сол тәуелсiздiктi баянды етуден, ел болып, ұлт болып мәртебемiздi көтеруден асқан мiндет жоқ.
Өкiнiшке қарай, елiмiзде ұлтсыздық та басым болып тұр. Өйткенi Кеңес Одағы кезiнде ұлт тiлiнде бiлiм беретiн көптеген мектептер жабылып қалды. Балалардың басым көпшiлiгi орыс тiлiнде бiлiм алды. Ол үшiн жастарды кiнәлауға болмайды. Бүгiнгi ұлтсыздықтың төркiнi әрiде жатыр. Оның әкесi де орысша оқыған — ұлтсыз адам. Атасы да орысша оқыған, ұлтсызданған. Мiне, осылай бiрнеше ұрпақ қалыптасты. Сондықтан ұлттық мүддеге немқұрайдылық таныту бiздiң психологиямыздан, таным-түсiнiгiмiзден, тұрмыс-тiршiлiгiмiзден жиi байқалып қалады. Дегенмен, қандай қиын болса да, қазақтың ұлттық санасы бiрте-бiрте күш алып келедi. Физикада энергияның сақталу заңы деген бар. Ол ешуақытта да табиғат өзегiнiң жоғалмайтынын дәлелдейдi. Ұлт та табиғаттың бiр бөлшегi ғой. Сол заңдылыққа сәйкес қазақ халқының бойындағы ұлт ретiнде сақталу механизмi, Құдайға шүкiр, қайта iске қосылды. Түбi жаман болмас.
— Сонда ұлт болып ұйысу үшiн не iстеу керек?
— Ең алдымен, жағдайды терең түсiнiп, талдап, таразылай бiлуге үйренуiмiз керек. Ашығын айтсақ, қазiр әлеуметтiк-экономикалық тұрғыдан екi қазақ ұлты қалыптасты. Бiрi — тоғышарлық психология торына түскен бай қазақтар. Олар қазақ ұлтының, тiлiнiң, мәдениетiнiң ертеңгi тағдырын көп ойламайды. Олар «Қазақстан менiң жүрегiмде!» деп айтуы мүмкiн. Қазақстан жүрегiнде болғанмен, қаржысы — шетелде. Бұлар жаңағы ұлтсызданған, байлыққа әбден тойынған топ. Екiншiсi — адал еңбегiмен тұрмыс кешкен, отбасын, бала-шағасын ұлттық дәстүрге, тiлiне икемдеп күн кешкен қазақтар. Мiне, осы екi топтың арасында күрес бар, бәсеке бар. Сонымен қатар, қазақтардың дiнге көзқарасы да тарамданып кеттi. Батыста бiлiм алған, интернеттi меңгерген жастар өздерiн «жаңа мұсылмандар» деп бiледi. Әлгi жаңа қазақ, ескi қазақ дегендей. Оның үстiне «евромұсылман» дейтiн ұғым пайда болды. Олар «бiз мұсылмандықты Еуропаның демократиялық либералды идеясымен байытамыз. Сонда ғана бiз әлемдiк деңгейдегi дiн боламыз», — дейдi. Мiне, осылайша жiктелу көп.
Бойымызға, қанымызға, санамызға батпандап кiрген ұлтсыздық дертi, әй, бiр ұрпақпен кете қоймас. Және өздерiн бұрынғы «коммунист-интернационалист» санайтындар да жетерлiк. Олардың да өз ұрпағына қалдырар «аманаты», тәрбиесі аз емес. Сондықтан бұл жағдайлардың сақталуы жарты ғасырға дейiн созылады-ау деп ойлаймын. Онда да бiз мықты ұлттық саясат жүргiзiп отырсақ ғана…
Бiр есептiк көрсеткiш: пара ма, жоқ па?
— Қазiргi кезде мемлекетiмiз парақорлықпен, сыбайлас жемқорлықпен күрес жүргiзiп келедi. Бiрақ әлi ауыздықталар емес. Осының негiзгi себебi неде деп ойлайсыз?
— Жалпы, жемқорлық адамзат ұрпағымен бiрге жаратылған ғой (күлдi). Жемқорлықсыз мемлекет жоқ. Мәселе — жемқорлықтың деңгейiнде, онымен күрестiң тиiмдiлiгiнде. Бiздiң күресiмiз тиiмсiз болып отыр. Қазақстан тәрiздi жемқорлық асқынып кеткен жағдай өзге елдерде де бар. Олар көбiне бұған қарсы екi түрлi заң қолданады. Бiрiншiсi билiк басындағы iрi жемқорлықпен күресуге бағытталса, екiншiсi ұсақ-түйек, тiптi, етiмiз өлiп кеткен, азды-көптi пара берiп, шаруамызды бiтiруге үйренген жемқорлық психологияны ауыздықтауға арналған. Бiз әлi де болса, заң жүзiнде осындай күрес жолдарын анықтай алмай жатырмыз. Мысалы, «парақорлық ордасы» деп жоғары оқу орындарын, денсаулық сақтау мекемелерiн, құқық қорғау орындарын кiнәлап жатады. Кейде бiр құжатыңды түзетудiң өзi әбден әуре-сарсаңға салады. Сонда әлгi шенеунiк: «Бiз пара алмаймыз, жұмысын бiтiргенiмiз үшiн өздерi еңбегiмiзге төлейдi. Ал миллиардтап алып жатқан жоғарыдағыларды қайтесiз? Мiне, парақорлар солар!» — деп уәж айтады. Сондықтан үлкен парақорлықты тыймай, халықтың санасына сiңiп қалған психология өздiгiнен кете қоймайды.
Сыбайлас жемқорлық туралы және мемлекеттiк қызметке байланысты заңдарға өзгертулер мен толықтырулар керек. Мәселен, заңымызда «мемлекеттiк қызметшi бiр есептiк көрсеткiшке дейiн сый алуға болады» деп жазылған тармақ бар. Маған талай шенеунiк айтты: «Аға, бiр есептiк көрсеткiш деген не тәйiрi, мәселен, сiзге жеңiл-желпi бiр ручка сыйлады. Онда тұрған не бар? Соны да жемқорлық деп санауға бола ма?» Мен оларға: «Саған бiр ручка сыйлап қоймайды ғой. Бiр есептiк көрсеткiш деп те ешкiм есептеп жатпайды. Мәселе заңда «сыйақы алуына болады» деп көрсетiлуiнде ғой», — деймiн. Мемлекеттiк қызметкер немесе құқық қорғаушы өзiнiң кәсiби мiндетiн адал атқарғаны үшiн әр адамнан сыйақы дәмете берсе, не болғаны? Сондықтан осы бапты алып тастау жөнiндегi ұсынысыма депутаттар да, прокуратура қызметкерлерi де көнбедi ғой. Сол бап әлi бар… Демек, бiр жағынан заңды жетiлдiру керек. Екiншi жағынан, ел iшiндегi «құрғақ қасық ауыз жыртады» деп, бiрдеңе беруге бейiм тұратын аңғалдық психологиядан арылу қажет.
— Амангелдi аға, заңдылық мәселесiн әдемi қозғадыңыз. Айтайын дегенiм, адам құқығын қорғауға байланысты қазiргi соттардың жұмысы көңiлiңiзден шыға ма? Көбiне әдiлеттiлiк таппадық деп шағым айтушылар да аз емес…
— Депутат кезiмде де, кейiн де Жоғарғы Сот төрағаларымен бұл жөнiнде әңгiмелескенiм бар. Олар былай дейдi: «Iстi болып 100 адам сотқа келсе, қабылданған шешiм тең жартысының ойынан шығады, өзге жартысының көңiлiнен шықпайды. Өйткенi бәрiне бiрдей жағу мүмкiн емес. Қоғамдық пiкiрдiң әртүрлi болатыны рас. Бiреу заңды түсiнедi, бiреу түсiнбейдi. Бiреу сол заңды түсiнсе де өзiне қарай бұрмалағысы келедi», — дедi. Бұл пiкiрдiң жаны бар. Дегенмен, сот процесiнде әдiлетсiздiктiң орын алатыны кездесiп қалады. Сол үшiн де Жоғарғы Соттың 5-6 судьясын жұмыстан алғаны белгiлi. Бiрқатары қылмыстық жауапкершiлiкке тартылып, процесс әлi жүрiп жатыр. Бұл жағдай сот жүйесi қызметкерлерiне сабақ болар деп ойлаймыз. Пенде қанша дар ағашының қасында тұрса да, пара берсе бас тартпайды. «Мүмкiн, байқамай қалар, мүмкiн, құтылып кетермiн» деп ойлайды. Адамның психологиясында дүниеге жақындық, пендешiлiк бола беретiн шығар. Мәселе соны тыя бiлуде ғой. Көптеген елдерде 100 адам пара алса, соның 95-i ұсталады. Бiзде соның көбi құтылып кетiп жатады. Бұл — бiр. Екiншiсi, адамның таным-түсiнiгiне, имандылығына, тәрбие мен дәстүрге көп байланысты. Бiздiң дәстүрiмiз соңғы уақытта бұзылды ғой. Ақша алдыға шықты. Адамгершiлiк кейiнде қалды. Сондықтан бiраз уақытқа дейiн бiзге қиын болатын сияқты. Жаңа ұрпақ келiп, бұл мәселеге басқаша қарамаса болмайды.
Сарбаздар да руға бөлiнедi
— «Мықты ұлт болу үшiн мықты идеология керек» деп жатамыз. Жуырда бiр танысымыздан естiп қалдық. Ұлтты қорғауға тиiстi әскерилерiмiздiң өзi руға бөлiнедi екен. Бұл қалай?
— Әскерге балалар қайдан келедi? Космостан келген жоқ қой, руға бөлiнетiн елден алынды. Мен бiрде әскерге шақырылған жас жауынгерлермен әңгiмелестiм. Себебi, әскери бөлiмде бiр жауынгер өзiне-өзi қол салып қайтыс болды да, соған барғанмын. Сонда қызмет етiп жүргендер «руды сұрасамыз» дейдi. Өйткенi жерлес, ауылдас немесе рулас болып жатса, өзара тез тiл табысып, түсiнiсуге, бауырласып кетуге жақсы екен. Ал ендi бiр ұлттың немесе бiр рулы елдiң балалары бiр-бiрiмен тереңiрек танысып, өздi-өзi көмектесiп, қолұшын берiп жүрсе, несi айып?
Армияда руға бөлiнудiң жағымсыз көрiнiс табуы сарбаздардан гөрi офицерлерге көп байланысты. Мәселе — соларда. Шен бөлгенде, контрактiмен әскерге алғанда жиi байқалып қалады. Айталық, бiр мықты офицер Қорғаныс министрлiгiнде отыр. Оның туыстары Қазақстанның бiр ауданында. Ол контрактiмен қызмет атқаруға тек сол ағайындарын тартып, өзгелерге қырын қарауы әбден мүмкiн. Қызмет бабымен шен берер кезде де ала қойды бөле қырқып, соларға басымдық берерi анық. Бұл ендi — қылмыс, ешқандай туысқандық парызға жатпайды.
— Жапон елi де руға бөлiнедi деп есiттiк. Бiрақ қандай да бiр лауазым иесi болу үшiн қызмет атқару кезiнде руы құпия сақталады екен. Ал бiзде мұндай талаптар қарастырылмағаны қалай?
— Бұл ендi мәдениетке байланысты ғой. Мәселен, қазақ ретiнде мен де бiр рудың өкiлiмiн. Сол руластарым кейде съезд жасап жатады. Жиын өткiзедi. Сол жиынға мен «пәленше деген руданмын» деп баруға арланамын. Ұят қой. Мына дүниеге келген соң бiз бiр-бiрiмiзбен араласып, бiрге жұмыс iстеп, жақсылы-жаманды өмiр сүрiп жатырмыз. Руыңды бiл, оның қазақ деген үлкен арнаға барып қосылатынын бiл. Бiрақ оны бөлектеп, жiлiктеп жатудың қажетi қанша? Бiз ата-бабаны сыйлаудың жолы осы екен деп, бiрiнен-бiрiн асырып, бас-басына ескерткiш қоюдан не ұтар екенбiз? Одан гөрi ұлттық топтасуға бастайтын ескерткiштер орнатылса ғой деп ойлаймын.
Ұлттың ұпайын кiм түгендейдi?
— Қазақтың зиялы қауым өкiлдерi арасында кедендiк одаққа күмән-күдiкпен қарайтындар аз емес. Бұл жөнiнде көзқарасыңыз қандай?
— Оның белгiлi бiр себебi де бар шығар. Бiз «одақ» деген сөзден қорқып қалған халықпыз ғой. Бұл — бiр. Екiншiден, кедендiк одақтың негiзгi идеясын бұрмалап, оны бұрынғы кеңестер заманын қалпына келтiрудiң бiр жолы деп түсiну Ресейдiң өзiнде күшейiп отыр. Жақында Ресейдiң үлкен бiр ғалымы қазiргi саяси ахуалға көңiлi толмай ереуiлдер ұйымдастырып жатқан жастарға ақыл айтты. «Сендер Путинге тимеңдер, қайта оның саясатын қолдаңдар. Путин кедендiк одақ арқылы орыс жерiн жинастырып жатыр», — дедi ол. «Орыс жерi» деп тұрғаны қазiргi ТМД аумағы, оның iшiнде Қазақстан мен Беларусь болса керек.
Белгiлi физик, Нобель сыйлығының лауреаты Алферов: «Эти, так называемые независимые республики, от которых ничего не зависить, сами приползли к России», — деп жазды. Әне, Ресейге өздерi қосылып жатыр, бiзсiз күндерiн көре алмайды дейдi. Мұның бәрi бiздiң елдегi жағымсыз көңiл күйдiң пайда болуына, халықтың өзiне деген сенiмiне селкеу түсiруде. Әсiресе, әрi-сәрi күй кешкен дүбәра қазақтардың арасында «әй, түбi орыссыз, оның тiлiнсiз, мәдениетiнсiз күн көре алмайтын шығармыз» деген пiкiр кең тарай бастады.
— Амангелдi аға, мемлекеттiк қызметкердi аттестациядан өткiзуге байланысты елiмiзде үлкен жұмыстар қолға алынды. Сол кезде мемлекеттiк тiлдi меңгеру, әр қызметкердiң ұлттық мүддеге көзқарасы тәрiздi талаптарды енгiзуге болмас па едi?
— Мемлекеттiк қызметке барғандардан ұлт мүддесiн қорғамаймын деп кiм айтады? Бiрақ мемлекеттiк тiлдi бiлу керектiгi жөнiндегi талапты қоюға әбден болатын едi. Өйткенi ол басқа емес, мемлекеттiк қызметкер ғой. Бiз бiр кезде мемлекеттiк тiл туралы заңның жобасын жасадық. Арамызда мықты-мықты заңгерлер де, басқа мамандар да болды. Елдi дүрлiктiрмес үшiн тiл бiлудi екi кезең бойынша жүзеге асырмақ болдық. Бiрiншi кезеңде «мемлекеттiк қызметке қабылданған қазақтар қазақ тiлiн бiлетiн болсын», — дедiк. Қазiр Үкiмет құрамының 88 пайызы — қазақ. Екiншi кезеңде ғана басқа ұлт өкiлдерiне талап қоюға болады. Алайда, өкiнiшке қарай, сол заң жобасы да өтпедi ғой. Өткiзбеген билiк басындағы өз қазағың. Ол заң күшiне ену үшiн әр министр келiсiмiн беруi тиiстi болатын. Бiреуi де қолдамады. Содан соң Мәсiмовтiң қолымен хат келдi. Онда: «Құрметтi азаматтар, заң жобасын оқыдық. Бұл заңды қабылдауға әлi ертелеу. Бiз тiлдi меңгертудiң басқа жолдарын қарастырып жатырмыз…» дегендей. Кейiн Мәсiмовпен кездестiк те. Оған айттық, мына мемлекеттiк қызметтi бөлiп қарастырайық. Өйткенi кейбiр қызметтер мемлекеттiк тiлдi бiлудi тiкелей мiндеттейдi. Сондықтан арнайы қаулы шығару керек дедiк.
Кеше Президенттiң бiр сөзiнен аңғарып қалдым. Әр министрлiкте жауапты хатшы қызметi бар. «Олардың мемлекеттiк тiлдi бiлуi — мiндеттi» деген пiкiр бiлдiрдi. Мiне, осындай мүмкiндiк одан әрi жалғаса берер деген ойдамын.
— Елбасы Қазақстан халқына арнаған өткен желтоқсандағы Жолдауында «Қазақстанның болашағы — қазақ тiлiнде» деп ашып айтты. Оның өмiрдiң барлық саласында үстемдiк етiп, күнделiктi қатынас тiлiне айналуы үшiн ең алдымен, «қазақ қазақпен қазақша сөйлесуi қажет» екенiн тағы да еске салды. Мен бұл сөздi қарапайым тұрғындарға емес, тiкелей мемлекеттiк қызметкерлерге бағытталған деп бiлемiн. Сiз қалай ойлайсыз?
— Оныңыз рас. Мемлекеттi басқаратын ұлттық кадрларды атына емес, затына қарап iрiктеудiң кезi келдi. Министрлер, депутаттар, әкiмдер… Мұны қолға алмай болмайды. Мына еврейлер Сталиндi «елдi қуғын-сүргiнге салды» деп қанша жамандағанымен, оның «кадры решают все» деген сөзiн төбесiне көтередi. Бұл мәселе әлi маңызын жойған жоқ. Мысалы, сол еврейлер елiн алыңыз. Олардың да барлығы бiрдей ұлтшыл емес. Олар да жерге бөлiнедi. Бiрақ бәрi де ұлт мүддесiне келгенде бiрiгiп кетедi. «Если это проблема не работает на евреев, превратите эту проблему в пустяк» дейдi олар. Мiне, әрбiр iстiң астарына үңiлiп, ақ-қарасын айырып отыратын — кадр. Мемлекеттiң тағдыры сенiп тапсырылған, оның ең бiр шешушi буындарында отырған азаматтар өз ұлтына жаны ауыратын болса деймiз ғой, баяғы. Ол мәселенi тек iскерлiкпен шешiп қана қоймай, бұл «қазаққа не бередi, не бермейдi?» деп отырса, қанеки! Әрине, үмiтсiз емеспiз, ондай заман да келер.
— Әңгiмеңiзге рахмет.
Әңгiмелескен
Суханбердi ОразалыҰлы.
2013 жыл.
(Сұхбат ықшамдалып берілді)



