Эволюциялық даму ғана өркендеуге жол ашады
Томағасы шешілген сәтте төңіректі бір сүзіп өтіп, сонау биіктіктен қара жердегі қарайғанды қатесіз танитын қыран бүркіттің қырағылығы — оның өзіне ғана тән ерекше қасиеттерінің бірі. Елбасымыздың өткенді ой елегінен өткізіп, даналықтың дүрбісінен қарағандай салмақпен саралай білетін қасиетін, алдағыны ақыл-парасатпен болжай білетін көрегенділігін дәл осы қыранның қырағылығына ұқсатамын. Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» атты мақаласы — көрегенділікпен жасалған кезекті батыл қадамдарының бірі.
Мақалада тұтас қоғамның және әрбір қазақстандықтың санасын жаңғыртудың алты бағыты атап көрсетілген. Солардың бірі — Қазақстанның революциялық емес, эволюциялық дамуы.
Осыған байланысты әлемдегі оқиғаларды ой елегінен өткізіп, қорытынды жасау арқылы ауқымды дүниетанымдық, рухани жұмыстар жүргізу керектігі де мақалада айтылған. Расында, бұл — ерекше назар аударатын мәселе. Біз мамыражай тірлікке,бейбіт заманға бой үйреткеніміз соншалық, кешегі тарихты естен шығарып та алған секілдіміз. Патша өкіметінің отарлау саясатының озбырлығы мен өктемдігі, талай нәубет жылдардың орны толмас зардаптары ұмыт бола бастағандай. Төңкерістердің түр-сипаты өзгергенімен, түгелдей жоқ болып кетпейтіндігін ескерткен Елбасы да мақаласында осыған ерекше мән берген болатын. Елбасы өз мақаласында: «Бүгінде революциялар өңін өзгертіп, ұлттық, діни, мәдени, сепаратистік перде жамылды. Бірақ бәрі де, түптеп келгенде, қантөгіспен, экономикалық күйреумен аяқталатынын көріп отырмыз», – деді. Бұл сөздердің қазіргі таңдағы кейбір құбылыстарға бағыттала айтылғанын байқау қиын емес. Соның ішінде, бүгінде ислам атын жамылғандардың жат пиғылынан үркуге әбден негіз бар. Себебі, олардың нақ көздегені — әлемге исламды таратып, оның кең қанат жаюына жол ашып, рухани игілікке қол жеткізу емес, жеке мүдделерінің жайы, жаһандық төңкеріс жасау, жаулап алу мен жаугершілік. Оның ішінде, еліміздің байлығына көз тігіп, сұқтана қарайтындар да жоқ емес.
Ұлттық сананың улануын өздерін«дін ұстанушылармыз» деп есептейтін кейбір жастардың әрекетінен аңғаруға болады. Мысалы, ұл-қыздың ата-анамен бір дастарқанға отырмауы — көз көріп, құлақ естіген сұмдық жайт. Бұл рухани құлдыраудың бір көрінісі екені анық. Бірер уақыт намаз оқып, «ақиқат» тапқан кейбір жастар бұл әрекетін Исламның асыл құндылықтарымен байланыстырғылары келеді. «Намаз оқымайтын адам —кәпір. Менің әке-шешем де солардың қатарынан» деп, міз бақпай «пәтуа береді». Һәм осы пиғылы үшін сауапқа кенелетіндігіне имандай сенеді. Құраннан да, хадистен де ілімі аз жастарды өз мақсаттарына пайдалануды көздейтін сыртқы күштердің діттегені де осы. Сол себепті, олар жастарды Ислам құндылығына емес, әдейі әсіредіншілдікке бағыттауда. Алайда, әсіредіншілдік — дінсіздік сияқты қауіпті құбылыс. Бізге керегі — діндарлық. Бұл орайда, екі мәселе туындайды. Біріншіден, намаз оқымаған кәпір ме? Екіншіден, мұсылман емес адаммен қарым-қатынас қалай болмақ? Әрине, намаз — діннің тірегі. Десе де, «Лә иләһа иллә Алла, Мұхаммад расул Алла» деп айтып, жүрегімен «Алладан басқа Құдай жоқ, Мұхаммед — Оның елшісі» деп иман етсе, мұсылман болмақ. Мәселенің нәзік тұсын дұрыс түсінген жөн. Бес уақыт намаз оқу — парыз, бірақ оқымаған адамды кәпір деу шариғатта жоқ.
Екінші мәселе — мұсылман емес адаммен қарым-қатынас. Құран Кәрімде: «Дінде мәжбүрлеу жоқ…», — деп әмір етілген. Бұл аят: «Ислам дініне кіргізу үшін ешбір адамды мәжбүрлемеңдер. Яғни, он сегіз мың ғаламда Исламның ақиқат дін екенін көрсететін ашық та анық дәлелдер көп-ақ», — деп тұрғандай. Аталмыш аяттың түсу тарихы ансар сахабаның отбасына қатысты болса да, үкімі барша адамзатқа ортақ. Салим бин Ауф әулетінен болған Хусойни есімді сахабаның екі бірдей баласы насара дінінде болады. Әкесі — мұсылман, ал балалары — насара. Хусойни Мұхаммед пайғамбарға (с.ғ.с.) келіп: «Ол екеуін мәжбүрлеуіме болады ма? Олар тек насара боламыз деп тұрып алды», — деп мұсылманшылықты мәжбүрлеп қабылдатпақ ниетін білдіреді. Сонда аталмыш аят уахи етілген екен.
Сонымен қатар, Құран Кәрімде де Ибраһим пайғамбар (ғ.с.) Аллаға иман етпеген әкесіне: «Әй, әкетайым! Шайтанға табынба! Анығында, шайтан Рахман Аллаға бойұсынбаушы болды», — деп жұмсақ сөйлейді. Нұх және Лұт пайғамбарлардың (ғ.с.) әйелдері де, Құранда: «Алла Нұхтың әйелі мен Лұттың әйелін күпірлік етушілердің мысалы етіп келтірді. Ол екеуі Біздің құлдарымыздан екі ізгі құлдың некесінде еді. Ол екеуі оларға қиянат жасады…», — деп баяндалғандай, намаз оқымақ былай тұрсын, тілдерін кәлимаға келтірмеген еді. Қос пайғамбар да әйелдері кәпірлермен бірігіп, күйеулеріне қарсы қиянат етпейінше, бір шаңырақта өмір сүре берді. Демек, әке-шешесі, бауырларының мұсылман болмауы олардан біржолата ат құйрығын кесіп, безіп кетуге себеп болмады. Бірге өмір сүруіне кедергі етпеді. Қала берсе, олармен қарым-қатынаста көркем мінез танытып, сабырлылықпен ғұмыр кешті. Сонда, әлгі жастардың Нұх және Ибраһим (ғ.с.) пайғамбарлардан да иманы мықты болғаны ма? Әрине, мәселенің бүге-шігесіне қанық болмаған адамның өзі пайғамбарлар адамзаттың ең абзалы екенін біледі.
Абайша айтқанда, адамзаттың барлығын сүю — мұсылманның міндеті. Ал әсіредіншіл жастардың бөтен дін өкілі тұрмақ, өз ата-анасына мінез көрсетуі —
үлкен күнә. Ата-ананы ренжіту — екі дүниеде де адамды бақытсыз ететін кесір. Сондықтан, жастар әсіредіншіл емес, діндар болса, дүмше уағызшыны емес, дін тірегі Құранды дұрыс үйренсе екен деген ізгі тілек бар.
Туғанынан теріс айналып кетуге де дайын, екінің бірін дінсізге балап, діннен бездіретін адасушылардың және бір сипаты — ата дәстүрді жоққа шығарып, ғасырлар бойына қалыптасқан мәдениетімізді мансұқтауы. Ғұрпымыздың біразын Аллаға серік қосу деп секем алдырып, өліге құран бағыштауға, қорымның маңынан өткенде немесе дұғадан кейін бет сипауға болмайды деген сияқты түрлі тыйымдарды санаға құйып алған олар тарихы мен тамырынан ат-құйрығын кескендей оңай бас тарта салуға әзір. Бұл да дініміз бен ділімізден, тілімізден айырып, жаппай құндылық ұғымынан жұрдай етуді қалайтын, жастарды жалған діндарлықпен жеңіл арбайтын сыртқы күштердің қитұрқы саясаты екені анық. Елбасының жаңғырған қоғамның қалыптасқан рухани кодын сақтап қалуға, ескі менталитеттің озығы мен тозығын електен өткізе отырып, ұлттық сананың ашықтығын қалыптастыруға, рухани жаңғыруға жіті мән беруі де сондықтан. Себебі тарихын танымайтын, өткенін қастерлемейтін, дәстүрін, мәдениетін мойындамайтын ұрпақты адастыру өте оңай.
Небір нәубетті бастан өткерген қазақ халқының егемендікті еңсергенімен, өткеннің орны толмас зардаптары, оның ішінде халық шығыны қалыпқа әлі келе қойған жоқ. Бір деректерде 1917-1918, 1921-1922 және 1929-1933 жылдардағы ашаршылықтар салдарынан қазақтың санының 1 миллион 247,7 мыңға немесе 35,8 пайызға азайғандығы айтылады. Бұл — бүтін халықтың үштен бірі қырылды деген сөз.
Ал мемлекеттік саяси басқарма өкілдерінің 1933 жылғы есебі бойынша 47 578 қазақ босқын елін, жерін тастап, көршілес қарақалпақ жеріне кетуге мәжбүр болған. Әрі олардың 2357-сі — панасыз балалар. Әйткенмен, ол жақта да қиыншылық көріп, босқындардың тең жартысынан да аз бөлігі, дәлірек айтқанда, 22 мың адам ғана аман қалған. Өзгесі жұқпалы ауру, әр түрлі дерттен қаза болып, тіпті кейбір деректерде бір ғана Хожелі ауданында бір айдың ішінде 200 адамның көшеде өлгендігі көрсетілген.
Қазіргі Сириядағы діни қақтығыстар да қолдан жасалып отырған саяси ойын екені белгілі. Бүгінде сириялықтардың оқ пен оттан қашып, босып кеткендерінің саны шамамен 5 миллионға жеткен. Мысалы, Ливанның өзінде жер ауып келген мигранттар саны миллионға жеткен, ал Иорданияда 1 миллион 400 мыңнан астамсириялық жүр. Олардың көбінің күнкөрісі төмен. Адамдары ашқұрсақ, күйсіз, қорғансыз. Кейбір бейресми деректер бойынша, ендігі жетінші жылға жалғасқан Сирия еліндегі азаматтық соғыс салдарынан жүз мыңдаған адамның өмірі қиылды. Мұндай мысалдарды, өкінішке қарай, әлемнің басқа елдерінен де келтіруге болады.
Ал қаупі төнген төңкерістерге төтеп берудің бірден-бір жолы — ұлттың тұтастығы мен халықтың рух-жігерінің мұқалмас мықтылығы. Осы орайда Елбасы мақаласындағы: «Біздің кешегі тарихымыз бұлтартпас бір ақиқатқа — эволюциялық даму ғана ұлттың өркендеуіне мүмкіндік беретініне көзімізді жеткізді. Бұдан сабақ ала білмесек, тағы да тарихтың темір қақпанына түсеміз. Ендеше, эволюциялық даму қағидасы әрбір қазақстандықтың жеке басының дербес бағдарынаайналуға тиіс», — деген ойларды көкейге мықтап түйіп, маңызын терең түсіне білейік.
Төлеби ОCПАН,
ҚМДБ-ның Ақтөбе облысы бойынша өкіл имамы,
облыстық орталық «Нұр Ғасыр» мешітінің бас имамы.