Басты өлшем – уақыт талабы
Жасыратыны жоқ, кеңес дәуірінде жоғары оқу орындарын былай қойғанда, мектептердің өзінде Қазақстан тарихы мүлде оқытылмай келді. Рас, 1960-жылдары белгілі тарихшы Е.Бекмахановтың мектепке арналып шығарылған «Қазақстан тарихы» оқулығы пән ретінде оқытылуға тиіс еді. Бірақ арнайы байқауда үздік деп танылған бұл оқулықтың Ресей патшалары мен КОКП-ны дәріптейтін КСРО тарихының қасында бағасы болмай, шетке ығыстырылып тасталды.
Заманның өзгеруіне байланысты, бүгінде Қазақстан тарихы 5-ші сыныптан бастап 11-ші сыныпқа дейін оқытылады. Алайда кейінгі жылдары Қазақстан тарихын ЖОО-да одан әрі тереңдетіп оқыту мәселесіне келгенде, кейбір құзырлы ұйымдар тарапынан көпшілік түсіне бермейтін салқындық қылаң бере бастады. Атап айтқанда, былтырғы жылдан бері бұрынғы мемлекеттік білім стандартының орнын «Білім бағдарламасы» дейтін алмастырып, оның модульдерінде көптеген пәндер мен оның негізгі бөлімдерінің атаулары өзгеріп шыға келді. Соның ішінде «Қазақстан тарихы пәні» «Қазіргі Қазақстан тарихы» болып өзгертіліп, жаңа атаумен берілген. Бұл дегеніміз, «Қазақстан тарихын» 1991 жылдан бері ғана, яғни Отан тарихын орта жолдан, қысқа қайырып оқыту дегенді білдіреді. Хош, бұны 2012 жылдың жаңалығы делік. Ал осыдан бір жыл бұрын ғана еліміздің түкпір-түкпірінен жиналған тарихшылардың 1-ші конгресінде бұл жөнінде ешкім тіс жарып ештеңе деген жоқ еді ғой. Осыған орай, қаржы тапшылығына қарамастан, ат арытып Астанаға келіп, конгреске жиналған тарихшылардың көз алдында айтылмаған жаңалықтың бір жыл өтпей жатып көтеріліп отырғанына таңғалмасқа болмайды. Бұл өзгерістен М.Қойгелдиев басқаратын «Тарихшылар қауымдастығы» да бейхабар болып шықты. Тоқетерін айтқанда, елдің төбесінен жай түскендей болған тарихты қысқа қайырып оқыту «жаңалығы» бүгінде бүкіл тарихшыларды ойға қалдырып отыр.
2013 жылдың мамыр айының басында Білім және ғылым министрлігі тарапынан барлық жоғары оқу орындары ректорларының назарына «Қазақстан тарихының» өзекті мәселелерін оқытуды талқылау жөнінде арнайы нұсқау келіп түсті. Онда мектептер мен колледждерге және жоғары оқу орындарына арналған «Қазақстан тарихы» оқулығының сапасына әдістемелік жағынан назар аудару қажеттігі айтылған. Бір қызығы, осы нұсқауда жоғарыда біз көрсеткен «Білім бағдарламасының» жобасымен санасу талап етілмеген. Онда «Қазіргі Қазақстан тарихын», яғни Отан тарихын орта жолдан, қысқа қайырып оқыту талаптары да жоқ. Бұны, тек жақсылықтың нышанына жатқызғанымыз дұрыс болар. Дегенмен, жоғарыда нұсқау ЖОО-ға бекерден-бекер жіберіліп отырған жоқ деген ой да мазалайды.
Қазіргі күн талаптарымен санассақ, біздің ойымызша, министрліктің кейінгі нұсқауы Елбасы Н.Ә.Назарбаевтың «Қазақстан-2050» стратегиясы – қалыптасқан мемлекеттің жаңа саяси бағыты» атты 2012 жылдың 14 желтоқсанындағы Қазақстан халқына кезекті Жолдауынан туындап отырған сыңайлы. Жолдауда Президент: «Үдеудің сыры – бірлікте, Жүдеудің сыры — алауыздықта», – дей келіп, осыдан 3 ғасыр бұрын Аңырақайда болған шайқаста ата-бабаларымыз бірліктің құдіреті қандай боларын өзіне де, өзгеге де дәлелдегенін» атап көрсеткен болатын.
Елбасының тарихқа көзқарасы, оған жанашырлығы бұрынғы Жолдауларында да үнемі көрініс беріп келеді. Егер біз Елбасының осы сөздеріне, әсіресе, «Қазақстан-2050» Стратегиялық бағытындағы бірліктің маңыздылығы туралы ақыл-кеңестеріне құлақ ассақ, өткеннен сабақ алып, іске жұдырықтай жұмылғанымыз жөн емес пе?! Алайда жағдай олай болмай отыр. Кеңес дәуірінде, орыс тілді тарихшы ғалымдардың беделі мен мерейі үстем болып келсе, қазір де белгілі мысалдағыдай, тарихшылардың басы қосылар емес.
Қазір тарих ғылымында не көп, бағыт көп. Олардың қайсыбірін айтып тауысасың. Жұқалап айтсақ, тарихшылардың арасында атаққұмарлар да, орыс тіліндегі диссертацияларды қазақшаға аударып, қатардан қалмауды мақсат етіп жүргендер де, ықпалды немесе қалталы адамдарды жағалайтындар да бар.
Ал өздерін тарихшымыз деп жүрген кейбіреулер жан-жақтан дерек іздеп тауып, бедел жинап, нан тауып жүр. Сол сияқты, бірнеше жерде сабақ беруді кәсіпке айналдырған. Қазақтың ауызша тарихнамасын қаперіне ілмейтін, қазақ тіліне шекесінен қарайтын тарихшылар да жоқ емес.
Осындай ала-құла ортада, қандай ынтымақ пен бірлік болсын?! Ал ынтымақ пен бірлік болмаған жерде істің алға баспайтыны белгілі. Шындығында, басқаны былай қойғанда, тарихшыларға тарих ғылымының зерттеу әдісіндегі әділ де, өткір сын жетіспейді. Осыған байланысты, тарихи білімдегі өзекті мәселелерді іріктеу жолындағы жоғарыдағы кедергілер қоғамға орасан зор зиян тигізіп отыр.
Мәселен, 2002 жылы шығарылуы тиіс көптомдық тарих оқулығының 4-ші және 5-ші томдары 2011 жылы қолға әрең тиді. Соның салдарынан көптеген мектеп оқушылары мен студенттер кеңестік дәуірдің тарихын оқи алмады.
Міне, осындай олқылықтар, тарихшылар арасындағы бірліктің болмауы біздің жас тарихымызды жанбай жатып, өшіруге итермелеп отыр. Осы орайда, әлемдегі тарихтың жеке пән ретінде оқытылу тарихына үңілсек, ол антикалық мектептерде оқытылған жоқ. Бірақ ертедегі Грекия мен Персия, Египет пен Рим империялары уақытында мемлекеттер мен халықтар кейде соғысып, кейде бейбіт өмір сүріп, қарама-қайшы қатынаста болғанмен, олардың ылғи да бір-біріне әсер етіп, бірінен–бірі үйреніп келгені еске түседі. Ол халықтар өздерінің тарихын нақты өмірде жаңғыртып, адамзат баласының өркениетке қол созуына өзіндік ерекшеліктерімен атсалысты. Алайда бүгінгі заманғы мәдениеттің көптеген құбылыстарының түп тамырын тек қана Грекияның сан қырлы мәдениетінен іздеуді өсиет еткен марксизм ілімін уағыздаушылар мен Еуропа пікір ағымы қалыптастырған біржақты ұстанымдармен келісе алмаймыз.
Шығыстанушы ғалым В.П. Юдин: «Далалық ауызша тарихнама – Еуразия халықтары ауызша тарихнамасының бірі ғана», деген пікір айта отырып, қазіргі Қазақстан аумағында орта ғасырға дейін даланың ауызша тарих айту дәстүрі тарихи білім рөлін атқарды деген қорытынды жасады. Ал осы кездегі Батыста тарихи мәліметтер, орта ғасыр мектептеріндегі әдебиет үшін тек мәнерлеп оқу материалы ретінде ғана пайдаланылды. Сөйтіп, Отан тарихы Батыс Еуропа мектептерінде оқу пәні ретінде XVІ ғасырдан бой көтере бастады. Бұл арада біз бір ғана Ресей мысалына жүгініп көрейік:
Ресейде тарихты оқыту І Петрден басталды. Бұл елдегі Отан тарихын әуелгі оқыту жалпы тарих мәліметтері негізінде жүргізілді. Отан тарихы алғашқы орыс гимназиясының жоспарына енгізілді. Сөйтіп, Отан тарихының арнайы пән ретіндегі ережелері 1786 жылы халық училищесінің жарғысында бекітілді. XІX ғасырда тарихты оқыту үлгісі ежелгі тілдер мен антикалық әдебиеттерді оқып-үйренумен қатар құрылды. Оны оқытуға кейбір жылдары аптасына 12-14 сағат бөлінді. Дегенмен, XІX ғасырдың орта кезеңіне қарай Батыс Еуропада басталған революциялық толқулар тарих пәнінің мазмұнын өзгертуге тікелей ықпал ете бастады. Дәл осы кезде тарих пәні саясат құралына айналу сияқты өзіне тән емес дәстүрге бой алдырды. Әсіресе, 1848 жылдардағы Батыс Еуропадағы революциялардан кейін монархиялық құрылысқа қарағанда, республикалық құрылыстың артықшылығы жұртқа белгілі бола бастаған тұста, монархиялық құрылыс жолындағы Ресей оқу бағдарламаларынан ерте дүние тарихын алып тастады. Сөйтіп, тарих курсының мазмұнында жаппай тазалау өріс алып, мұғалімдер республикалық құрылыстың артықшылығы жөнінде оқушылармен арнайы әңгіме өткізу құқығынан айырылды да, Отан тарихы басыңқы рөл атқара бастады.
Осы мақаланы түйіндер болсақ, оны сөз басында айтылған Білім және ғылым министрлігінің арнайы нұсқауын талқылауға орай, 14 маусымда Алматы қаласындағы екі техникалық (Қ.И.Сәтбаев атындағы ҚазҰТУ мен АЭжБУ) жоғары оқу орындарының «Қазақстан тарихы» пәнінен дәріс беріп жүрген профессор-оқытушылар өкілдерінің бас қосқан мәжіліс қорытындысымен аяқтаймыз. Мәжіліске Қазақстан Республикасы Ұлттық ғылым академиясының Ш.Ш.Уәлиханов атындағы Тарих және этнология институтының директоры Х.М.Әбжанов қатысып, өз ұсыныстарын білдірді. Оның ЖОО-да «Қазақстан тарихын» проблемалық тұрғыдан оқыту мен пәннің атауын бұдан былайғы жерде «Қазақ елінің тарихы» – деп атау және Қазақстан Республикасында тарихи сана қалыптастырудың жаңа тұжырымдамасын жасау жөніндегі ұсыныстары көптің көңілінен шықты. Өз кезегінде сөз алған Қ.И.Сәтбаев атындағы ҚазҰТУ-дің профессор-оқытушылары К.Чатыбекова, Д.Салқынбек, Л.Болатбекова, Е.Қалмырзаев талқылауға белсене араласып, кейбір «Қазақстан тарихы» оқулықтарының сын көтермейтіндігін айтты. Олар оқулықтардың мазмұнындағы басы ашылмаған екіұшты мәселелерге академиялық тұжырымның қажеттігін, тарихшылардың енжарлығына қынжылыс білдірді.
Олардың ойлары Тәуелсіздік жылдары ғана кең тұрғыда қолға алынып, мектептер мен колледждерде және жоғары оқу орындарында толыққанды оқытыла бастаған Қазақстан тарих ғылымы шын мәнінде жас ғылым болғандықтан, оны проблемалық жағынан барлық кезеңдер бойынша оқытуды жалғастыра беруді жақтаймыз дегенге салды. Иә, бұл ретте ойласатын жайлар аз емес.
Мектептер мен колледждерде және ЖОО-да Қазақстан тарихын оқытудың арнайы бағдарламалары қайта жасалып, қайталау түріндегі ұқсастықтарға жол бермеу жағын ойластыру керек-ақ. Техникалық оқу орындарында оқитын студенттер үшін жаңа оқулық жазудың конкурстық түрін ұйымдастырудың да уақыты жетті. Таяудағы уақытта осы және басқа мәселелер өз шешімін тапса, Қазақстан тарихын ЖОО-да оқытудың бүгінгі қиыншылықтарынан абыроймен шығарымыз анық.
Бағдәулет БЕРЛІБАЕВ,
тарих ғылымдарының докторы, профессор.
«Егемен Қазақстан». 27 маусым, 2013 жыл.



